
Przedsiębiorca to prawdziwy bohater naszych czasów. Jest niczym nietzscheański nadczłowiek lub self-made man na wzór Wokulskiego z “Lalki” Bolesława Prusa. Bycie przedsiębiorcą nie oznacza tylko prowadzenia firmy. Jest to także pewna postawa, której przybranie jest konieczne do tego, aby osiągnąć sukces. Jak wychowywać przyszłych przedsiębiorców?
Jak powszechnie wiadomo, kształtowanie postaw i budowa nawyków to procesy długotrwałe. Nie bez znaczenia jest w tym kontekście proces socjalizacji, zwłaszcza socjalizacji wtórnej, którą człowiek otrzymuje np. w szkole. Dlatego jeśli chcemy żyć w społeczeństwie, które kultywuje postawy przedsiębiorcze, powinniśmy zadbać o odpowiednią edukację młodzieży w tym kierunku. I to już od najmłodszych lat.
Nasz system edukacji od dekad zmaga się z jednym, niezwykle istotnym problemem. Szkoła nie przygotowuje uczniów do dorosłego życia. Zamiast zapoznania młodych ludzi chociażby z realiami rynku pracy, każe im się wykuwać na pamięć budowę pantofelka. Młodzi ludzie muszą uczyć się informacji, które zdecydowanej większości z nich nigdy nie przydadzą się w życiu, a za to opuszczają mury szkoły bez żadnej wiedzy o tym, jak zarządzać finansami, jak rozliczać zeznania podatkowe, czy jak rozwijać kontakty międzyludzkie. Pierwsza praca, pierwszy biznes – te zagadnienia są dla uczniów wielką niewiadomą. Takie podejście powinno stać się reliktem przeszłości. Społeczeństwo potrzebuje kreatywnych, zdeterminowanych ludzi, którzy będą potrafili powołać do życia innowacyjne start-upy, które pchną naszą gospodarkę do przodu. Przez to, jak wygląda polskie szkolnictwo, muszą oni nauczyć się tego wszystkiego sami.
Jakie cechy powinna kształtować edukacja dla przedsiębiorczości? Antytezą przedsiębiorcy jest niekomunikatywny konformista. Osoba przedsiębiorcza powinna potrafić pracować w zespole i być gotowa na wyjście przed szereg. Bycie przedsiębiorcą oznacza pozbycie się wszelkich lęków i zastąpienie ich motywacją i skłonnością do podejmowania ryzyka. Tylko takie osoby będą traktowały sytuacje niepewne jako potencjalną szansę na sukces. Ważne, aby szkoła rozwijała nie tylko skłonność do rywalizacji, ale też współpracy. Budowanie kapitału społecznego jest niezwykle ważną częścią budowania pozycji na rynku. Często mówi się, że ludzie powinni uczyć się przez całe życie. Warto jednak pamiętać, by wypełniać swoją głowę wiedzą wartościową, która pozwoli lepiej radzić sobie w życiu.
Edukacja, która chce w adekwatny sposób odpowiadać na wyzwania przyszłości, powinna być praktyczna. Nauczanie młodych ludzi przedsiębiorczości wydaje się wręcz koniecznością. Tylko zaradne społeczeństwo złożone z zaradnych, młodych ludzi potrafi na siebie zapracować.